Kännetecken på dyskalkyli
- Dålig, intuitiv taluppfattning, ingen naturlig känsla för storheter och tal.
- Bevarar det entalsbaserade talbegreppet. De ser små tal som små , otydliga grupper eller "klumpar" av ental och stora tal som ännu otydligare, stora "klumpar" av ental.
Exempel:
- Lär sig inte att se på tal som enheter som består av olika mönster, t ex att 8 är 8 ental, men också 4+4.
- Svårt att se strukturer i talen, t ex att 24 representerar 24 ental, men också 2 tiotal och 4 ental.
- Ser inte strukturen med 10 som bas i talsystemet, t ex att 39 representerar alla de räknade ental som behövs för att räkna till 39, men att det också är 9 mer än 30 och 1 mindre än 40.
- Räknar på primitiva sätt, exempel:
- Räknar vanligtvis med ental, använder ofta sina fingrar.
- Svårt att förstå och lära sig enkla metoder som bygger på resonemang.
- Dåligt arbetsminne - kan inte hålla sig på rätt spår när de tänker på siffror.
- Dåligt arbetsminne - kan inte hålla sig på rätt spår när de tänker på siffror och tal.
- Kommer inte ihåg talfakta, behöver "räkna efter" för att lösa ganska lätta räkneuppgifter.
- Minns inte svårare räknestrategier.
- Kan inte generalisera den kunskap de fått från ett talområde till ett annat. Måste t ex lära sig att 6-4 har samma differens som 6 kronor minus 4 kronor.
- Gör få framsteg i matematik, exempel:
- Gör ofta små framsteg under en period, men verkar sedan ha svårt att hålla kvar vad de lärt sig.
- Trots ansträngningar att hjälpa dem att förstå hur siffror och tal fungerar återgår de till att räkna talen ett och ett.
- Glömmer strategier och fakta som de lärt sig och återgår till lösningar som baseras på att räkna.
- Glömmer ofta hela talområden.
- Svårigheterna leder ofta till:
- Bristande motivation och intresse för att räkna.
- Eleven känner missmod, ångest under matematiklektioner. Etablerar undvikandestrategier.